zondag 22 maart 2015

Tips tegen acne huid.



Hebben jullie problemen met acne huid? Of soms last van acne? Lees dan als je benieuwd ben voor mijn tips tegen acne huid. 
Als eerste wat ik tegen jullie zeg dat zijn mijne tips uit eigen ervaring. Dat het bij me werkt, dat betekent niet dat het bij JULLIE ook zal werken.

Ja, misschien vraag je nu af wat acne is. De huid bevat kliertjes die talg (een vettige beschermende stof) aanmaken. Als de kliertjes verstopt of ontstoken raken, ontstaan er puistjes. Dit noemen we acne. 
Vooral bij mensen tussen de 15 en 25 jaar komt acne voor, maar ook op latere leeftijd kan het optreden.Het is een onschuldige huidaandoening, die wel behoorlijk lastig en vervelend kan zijn. Ik heb al last van acne sinds ik een jaar of 10 ben. Het begon al heel vroeg bij me. Zelfs zei de dermatoloog dat tegen mij. Ik heb in 3 jaar heel veel met mijn huid gedaan. Niks wou helpen! Maar pas in september in 2014 ben ik naar een andere dermatoloog gegaan omdat het was eerste jaar op middelbare school en ik wou niet naar school gaan met een hele vieze huid vol met puistjes. Sommige lachten mij zelfs uit, het was echt niet leuk. Pas deze dermatoloog gaf me een zalf en pillen. Het zijn pillen om bacterien die onder mijn huid zitten weg te krijgen. Ik nam deze pillen niet eens 1 week en ik zag hele grote verschil! Er kwamen geen nieuwe puistjes. Hier en daar kwam een nieuwe, maar dat was met vergelijking met vroeger niks! Sinds toen ik mooie huid heb, zorg ik heel goed voor! En dat is het belagerijkste punt. Nu op het moment pak ik geen pillen meer, ik heb hier en daar een puistje. En ik laat jullie nu zien wat moet je doen om die puistjes voor te komen! 

Was je huid heel goed!
Een van de belangrijkste stappen om acne voor te komen is je huid heel goed wassen. Was je gezicht als je wakker wordt, omdat tijdens het nacht komen heel bacteriën op je gezicht. Dat is niet goed! Probeer tijdens het dag niet te veel met je vieze handen op je gezicht komen. Dan komen er nieuwe bacteriën op je gezicht! Voor dat je gaat slapen, was je gezicht ook. Doe je make-up zeker af! Was het best je gezicht met een speciale gezichtgel. Pak een beetje water op je gezicht was je gezicht met een gel, spoel het af en het is klaar! Niet moeilijk he!

Gebruik crèmes!
Meeste aangeraden crèmes tegen acne zijn crèmes met salicylzuur. Salicylzuur helpt op puistjes weg te krijgen. Er zijn heel veel crèmes met salicylzuur in drogerijen. Als je geen in een drogerij vind, neem dan zeker een kijkje bij apotheek. Ik gebruik zelf heel graag crèmes en anti-pickelgel van Balea. Het is een merk uit Duitsland. Het werkt echt prima bij me!

Uitknijpen, ja of nee?
Dat is een goeie vraag haha! Meeste mensen zeggen dat het slecht is als je puistjes uitknijpt. Meestal na uitknijpen krijg je lidtekens. Maar ik knijp ze uit. Ik heb vaak hele dikke, rode met een witte puntje puistjes. Als ik ze voor dat ik ga slapen beetje uitknijp en ik smeer anti-pickel gel van balsa op heb ik volgende dag niks. Echt niks! Soms heb ik nog een rode plekje, maar dat is zeker makkelijker om te bedekken met een concealer! Maar voor dat ik ze uitknijp, was ik mijn gezicht, heel goed mij handen en dan pas doe ik het. Als ik het al gedaan heb, was ik weer mijn gezicht met een speciale tonic voor acne huid. Als ik ze niet uitknijp, dan heb ik 3-4 dagen rode vieze puistje en als het weg is, heb ik op deze plek een zwarte puntje. Dat zijn poriën. Dat kijf je nog erger weg dan een gewone puistje! Maar hier zeg ik weer, het werkt bij mij, maar misschien niet bij jullie. Iedereen heeft een andere huid. 

Je huid goed scrubben!
Als jij je puistjes uitknijpt, is vaak de huid rond je puistjes droog en dat zie je ook fel. Het is dan belangerijk om je huid goed te scrubben dat je dode huiddeeltjes die uitsteken weg zijn. Anders als je foundation/poeder op je gezicht doen, steken er vieze velletjes van een plekje. Dat is toch niet mooi! Je kan een peeling voor je gezicht bij elke drogerij kopen voor een klein prijsje. 

Nu hebben jullie mijne tips tegen acne huid gelezen. Ik hoop dat ik jullie iets geleerd heb. Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat en tot ziens! xxBeautybywera


3 opmerkingen:

  1. Zeker een handig artikel voor mensen die hier last van hebben! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tips, de laatste tijd heb ik ook weer last van een slechte huid. Ik probeer minimale producten te gebruiken en vooral niet agressief.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al jaren heb ik last van acne. Bedankt voor het delen van deze tips tegen acne. Het kan ons allemaal erg veel helpen. Echter voor mensen met ernstige acne kunnen soms enkel antibiotica voor acne helpen. Als dit het geval is, moet je best je huisarts of dermatoloog raadplegen. Deze kunnen je er zeker mee helpen!

    BeantwoordenVerwijderen